CHIC nr 6 2016

Tillbaka till 90-talet

Aqua Limone-tröjor, Adidasbyxor och en doft av CK One. 90-talet ringde och ville ha sin sporttrend tillbaka.


Av: Helena Skoog  Publicerat: I CHIC nr 6 2016


Ett blonderat par med fluffigt hår står framför kameran och den lite för starka blixten lyser upp rummet och den vita väggen bakom. Hans jeansjacka är öppen och avslöjar en bar överkropp, kalsongkanten sticker upp över jeanslinningen och bokstaverar Tommy Hilfiger, precis som hennes trosor ovanför de uppknäppta blekta jeansshortsen. Hennes logo-tisha med den ikoniska flaggan är knuten under brösten och magen är bar. Det måste ligga en doft av CK One över alltihop, DKNY-sneakers med neondetaljer på fötterna, träningsbyxor med Adidas-stripes slängda på golvet tillsammans med Aqua Limone-tröjor och Champion-t-shirts. Och Robyns ”Do you really want me” spelar säkert någonstans i bakgrunden. Kanske är kvinnan på bilden Kate Moss? Eller någon Spice Girl? För visst måste året vara 1990-någonting?

Nej. Det är 2016. Modellerna för Tommy Hilfigers nostalgiska kollektion Tommy Jeans – som enligt märket firar ikoniska Tommy Hilfiger-looker ”uppdaterade för en ny generation Tommy-fans” – är tonårsmodellerna Lucky Blue Smith (född 1998) och Hailey Baldwin (född 1996).

Men allt det andra då? Jo, visst är DKNY coolt igen, tack vare nya designerna Maxwell Osbourne och Dao-Yi Chow och deras streetsportiga kollektioner. Calvin Klein väckte liv i några av sina 90-talslooker i somras i kollektionen Rebel Edge, och kommer säkerligen få ett viktigt creddlyft med hjälp av nya huvuddesignern Raf Simons, så CK One känns som en självklar förlängning av nostalgitrippen. En ny generation trendsättare har plockat fram gamla logo-tröjor från Aqua Limone, trendkänsliga danska märket Wood Wood skapar kollektioner ihop med 90-talsfavoriten Champion, Gigi Hadid samarbetar med redan nämnda Tommy Hilfiger för sin första klädkollektion och är även nytt ansikte för Reebok.

Att 90-talet är tillbaka har väl knappast undgått någon de senaste åren, men nu är det den sportiga och ofta märkesfixerade vardagsstilen som lyfts fram igen – både av märkena som satte trenden back in the day och av helt nya kreatörer som själva knappt var födda när det begav sig och därför tolkar fritt, helt utan den skämskudde som kanske plockas fram av den som inte kan se ett par Adidas-byxor utan att samtidigt knockas av tusen plågsamma högstadieminnen.

Så varför just nu? Daniel Björk som är chefredaktör på Bon tror att en anledning är att det finns något könsneutralt i kläderna som gör att de känns väldigt nu.

– Det är kläder som till stor del kan bäras av män och kvinnor utan att någon höjer ögonbrynen. Det känns modernt. Trenden är både enkel att ta till sig och något man kan göra ett statement med. Det är en vinnande kombination, tror jag. Det gör att man, åtminstone inom vissa kretsar, kan bära kläderna i nästan alla sammanhang.

I Sverige var Filippa K en av trendsättarna när det gällde den sportiga, minimalistiska looken på 90-talet. Hennes stretchjeans utan fickor matchade med märkessneakers, trikåtopp och sportig liten nylonryggsäck var många unga tjejers uniform.

– Vi påverkades självklart av den perioden då det var starten av varumärket. Stilen var ju en kontrast till något, en längtan efter det enkla och självklara, berättar nuvarande chefsdesignern för Filippa K, Nina Bogstedt. Många i den äldre kundgruppen minns det fortfarande väl. De grundläggande värderingarna finns naturligtvis kvar men idag står varumärket för mer än stretchjeanslooken.

Nina Bogstedt beskriver den sportiga minimalismen som en tidlös look som ständigt känns mer eller mindre aktuell.

– Den är lättkombinerad och kan göras personlig genom enkla grepp. Allting kommer ju igen och det som är så intressant med mode är just den utveckling som sker som samtidigt bygger in referenser från dåtiden.

Så vilka är dagens viktigaste nyckelplagg för den som vill anamma 90-talsstilen à la 2016? Logotröjor i collegemodell och t-shirtar med märkestryck är viktiga. Sneakers, gärna tillverkade av märken som var populära på 90-talet, som Reebok. Jeans, helst lite oformliga mamma- eller pappavarianter med hög midja. Chokerhalsband. Vandringskängor i Timberland-stil. Magkorta toppar. Träningsoverallbyxor, helst med Adidas-stripes på sidorna. Och så den lite för stora hoodien, som blivit franska it-märket Vetements signum.

Bland nya märken som lyfter den 90-talssportiga stilen och gör den till sin, gärna med en liten dos fulsnygga vardagskläder som tofflor och pappajeans, och en inte så liten dos street- och hiphopinfluenser, märks franska Vetements, New York-baserade Public School (med DKNY-designerna Maxwell Osbourne och Dao-Yi Chow bakom rodret) och London-märket Marques’Almeida. Alla relativt nya i branschen, unisont hyllade och väldigt osugna på att ställa sig i det klassiska modeledet, samtidigt som deras kläder snabbt tagit klivet ut på gatorna under modeveckorna och älskas av både streetstylestjärnor och unga sociala medier-fenomen. Svenska Nhorm är ett märke i samma anda, som efter några år på alternativa modeplattformen Amaze nyss debuterade på Stockholm Fashion Week med sin kollektion för våren 2017. En kollektion som de själva säger har inspirerats av 90- och 00-talens hiphop- och r’n’b-kvinnor. Nhorm har av kritiker jämförts med Vetements, vilket för det mesta känns positivt för märkets grundare.

– Vi tycker det är smickrande! säger Mathilda Nilsson, en av designerna bakom Nhorm. Det är dock alltid svårt att bli jämförd med ett annat märke då analysen av ens kollektion på något sätt slutar just där. Vi har haft samma utgångspunkt för mode som Vetements på många sätt, men inte på grund av Vetements. De är barn av sin tid, precis som vi.

Hennes designerkollega Hanna Rudebeck håller med.

– Dessutom har vi jämförts på sätt som känns omotiverade, typ ”bredaxlad silhuett precis som Vetements”. Då finns det andra aspekter som är mer intressanta att dra paralleller mellan, till exempel hur vi har jobbat mycket med att omforma generiska plaggtyper, streetcastat modeller och aktivt jobbar med det icke-perfekta, opolerade. Och det är mer idéer som ligger i tiden.

Ja, den nya versionen av den streetsportiga 90-talstrenden handlar mycket om att forma om och tolka eget. Ofta beskrivs designernas ambitioner som en reaktion på en lyxig modevärld som känns långt från den vanliga konsumenten. Många unga designer nämner influenser från yngre syskon, människor de ser på gatan och musiker som kanske inte varit självklara stilförebilder tidigare för mode som skapats för catwalken och lyxiga magasin.

– Jag misstänker att det här är en look som först kommer från vanliga, coola tjejer och hur de klär sig, säger Daniel Björk. Det är som när Yves Saint Laurent plockade upp 40-talet 1971, det var en effekt av att han träffat Paloma Picasso och andra unga tjejer och fascinerats av den stil de plockat ihop på Portobello Road. Det är så här de unga tjejerna klär sig idag.

Han tycker att looken känns mer fashion 2016 än den gjorde för tjugo år sedan.

– Man jobbar med snitt, proportioner och detaljer och det känns helt enkelt mer design än det gjorde på 90-talet, säger Daniel Björk.

Så hur viktigt är det för en designer att ha koll på sin modehistoria? Det är självklart, tycker Nina Bogstedt på Filippa K.

– Det är också en underbar inspirationskälla att ösa ur. Gärna specifika plagg med intressanta detaljer eller en person med en unik och personlig stil. Även om vi inte ser oss själva som ett retroinfluerat varumärke så finns det mycket att hämta från det som varit, det viktiga är bara att ge idén ett modernt sammanhang.

Samtidigt kan det vara en fördel att inte ha för bra koll på de gamla referenserna, menar Mathilda Nilsson på Nhorm. Hon föddes 1990 och är för ung för att ha en egen relation till originalversionen av den sportiga 90-talstrenden, med egna minnen sammankopplade med kläderna.

– Stilmässigt är det något jag har upplevt i efterhand, i samma takt som andra sett trenden växa fram. Jag tror att det är en stor del i att kunna använda 90-talsreferenserna respektlöst, så som många gör. Utan en relation till dem kan man härja fritt.

Kanske är det också en anledning till att den här stilen slår igenom på så bred front just nu. Tillräckligt många som inte var med när det begav sig har nu blivit tillräckligt gamla för att titta tillbaka och skapa egna tolkningar av looken. Och vi som tidigare fick ångest om någon ens nämnde sammetschokers, Buffaloskor, läppenna eller logotröjor har blivit tillräckligt gamla för att glömma varför, och kanske till och med våga strunta i det.

Bring it on, CK One, vi är redo för rematch!



Lämna gärna en kommentar!